Aktualności

FAQ

2013-02-01

- czyli najczęściej zadawane pytania dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi

Czy aktualnie obowiązująca umowa na wywóz odpadów sama straci ważność po 30 czerwca 2013 r.?

Do 30 czerwca 2013 r. obowiązują stare zasady. Od dnia 1 lipca 2013 r. podmiotem odpowiedzialnym za odbiór odpadów od mieszkańców i przedsiębiorców stanie się Gmina Miasta Tarnowa; właściciele nieruchomości będą zobowiązani do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Miasta. Umowy cywilno-prawne nie przestają obowiązywać automatycznie w wyniku wprowadzenia nowych regulacji prawnych W związku z tym - jeżeli dotychczasowa umowa została zawarta na okres dłuższy niż do 30 czerwca 2013 r. - należy ją rozwiązać zgodnie z okresem wypowiedzenia wskazanym w warunkach umowy w taki sposób, aby przestała obowiązywać po 30 czerwca.

 

Kto zapewni pojemniki na odpady?

Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów oraz utrzymanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, leży - jak na razie - po stronie właściciela bądź zarządcy nieruchomości. Prawdopodobnym jest, że Gmina Miasta Tarnowa spróbuje rozwiązać tę kwestię biorąc pod uwagę mającą wejść w życie nowelizację adekwatnych przepisów.

 

Kto musi złożyć deklarację?

Musi ją złożyć właściciel każdej nieruchomości. Dotyczy to zarówno osób fizycznych jak i prawnych, budynków mieszkalnych, firm czy przedsiębiorstw. W przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych obowiązek ten spoczywa na zarządcy/administratorze nieruchomości wielolokalowej. W przypadku zabudowy jednorodzinnej właściciel zobowiązany jest złożyć deklarację indywidualnie.

 

Gdzie i do kiedy należy złożyć deklarację?

Deklaracje należy złożyć - zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Tarnowie - do dnia 15 lutego 2013 r. Deklaracje można składać w budynku Urzędu Miasta Tarnowa przy ul. Nowej 4 lub w siedzibie Tarnowskiego Organizatora Komunalnego przy ul. Bernardyńskiej 24.

 

Czy informacje zamieszczone w deklaracji będą weryfikowane?

Tak. Podane w deklaracji informacje będą podlegały kontroli. Każdy osoba składająca deklarację składa zarazem oświadczenie, że znane jej są przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością.

Co będzie, jeżeli nie złożę deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

W przypadku nie złożenia deklaracji, Prezydent Miasta Tarnowa samodzielnie ustali w trybie decyzji administracyjnej wysokość opłaty.


Jaka będzie częstotliwość odbioru odpadów?

Częstotliwość odbioru odpadów została określona w Regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie. Zgodnie z nim odpady komunalne odbierane będą z nieruchomości zamieszkałej przez 1-2 osób raz na dwa tygodnie, a z nieruchomości zamieszkałej przez 3 i więcej osób – raz na tydzień.

 

Jak często należy korygować deklarację?

Deklarację należy skorygować w każdym przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami (np. w przypadku wyjazdu dzieci na studia, dłuższego wyjazdu za granicę, zamieszkania nowej osoby itd.). Korekty należy dokonać nie później niż do 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

 

Gdzie mam wyrzucić stary telewizor czy lodówkę lub inny odpad problemowy?

Gminy zobowiązane są zapewnić mieszkańcom na swoim terenie możliwość bezpłatnego oddania odpadów zielonych, odpadów wielkogabarytowych oraz problemowych jak meble, elektrosprzęt, substancje chemiczne itp. Na terenie Gminy Miasta Tarnowa taki punkt znajduje się przy ulicy Cmentarnej; planowane jest również utworzenie kolejnego punktu przy ulicy Kąpielowej.

 

Kto będzie sprawdzać, czy faktycznie prowadzę zadeklarowaną selektywną zbiórkę odpadów ?

Podstawową, pierwszą weryfikację prowadzić będzie firma odbierającą odpady komunalne w imieniu gminy.

 

Co się stanie, jeżeli nie będę segregował odpadów pomimo, że w deklaracji zgłosiłem selektywną zbiórkę odpadów?

W takim wypadku w trybie decyzji administracyjnej opłata zostanie ustalona na nową, wyższą kwotę.

 

Co będzie, gdy ktoś nie zapłaci?

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi podlega rygorowi ordynacji podatkowej, tak jak m.in. podatek od nieruchomości. Gmina Miasta Tarnowa w sytuacji, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie dokona jej w swoim czasie, wystawi egzekucyjny tytuł wykonawczy.  

 

Czy dostanę rachunek za śmieci? Czy przedsiębiorcom będą wystawiane faktury za opłatę za odbiór odpadów, bo chcieliby wliczyć ją w koszty prowadzenia działalności?

Nie. Miasto nie będzie wystawiać ani rachunków, ani faktur.

 

Co w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym statusie prawnym?

Jeżeli jakaś nieruchomość nie ma właściciela, gdyż np. toczy się postępowanie spadkowe, deklaracje składa i opłatę wnosi osoba, która w tej nieruchomości zamieszkuje lub wytwarza odpady komunalne, niezależnie od sytuacji prawnej lokalu.

 

Właściciele domów jednorodzinnych mają często kłopot z odpadami zielonymi (liście, skoszona trawa). Co robić z takimi odpadami?

W przypadku odpadów zielonych – każda ich ilość zostanie przyjęta nieodpłatnie po dostarczeniu jej we własnym zakresie do punktu selektywnej zbiórki odpadów przy ul. Cmentarnej w Tarnowie.

BB

 









ePuap


© Urząd Miasta Tarnowa
Administracja serwerem Inetive.pl